Την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2019, εορτάσθηκε στη Λέρο, με ιδιαίτερη επισημότητα, η 76η  επέτειος (26.9.1943 – 26.9.2019) από την βύθιση του ένδοξου Αντιτορπιλικού του Πολεμικού μας Ναυτικού «ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ». Παράλληλα η Αγία μας Εκκλησία εόρτασε την μνήμη της Μεταστάσεως του Αγίου Ενδόξου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ιωάννου του Θεολόγου.

ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ

Την παραμονή της εορτής της Μεταστάσεως του Αγίου Ενδόξου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ιωάννου του Θεολόγου, Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2019, στις 6 το απόγευμα, στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Λακκίου, ετελέσθη Μέγας Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός χοροστατούντος του Θεοφ. Επισκόπου Στρατονικείας κ.Στεφάνου, παρουσία του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ.κ.Παϊσίου, και την συμμετοχή του Ιερού Κλήρου της Νήσου.

Παρόντες κατά τον Εσπερινό ήταν ο Δήμαρχος κ. Μιχ.Κόλιας, ο βουλευτής Δωδ/σου κ.Ι.Παππάς, οι δημοτικοί σύμβουλοι κ.κ. Στ.Λουλουδιάς και Γ.Παλαπουγιούκ, η πρόεδρος του Κ.Θ.Λ. κα Λ.Σαρίκα, και αρκετοί πιστοί.


ΕΚΘΕΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΑΚ ΛΕΡΟΥ

Μετά το πέρας του Αρχιερατικού Εσπερινού, ο Μητροπολίτης συνοδευόμενος υπό του Επισκόπου, του Αρχιερατικού Επιτρόπου, του βουλευτού κ.Ι.Παππά, και δημοτικών συμβούλων, επισκέφθηκαν την έκθεση φωτογραφίας και τεκμηρίων που διοργάνωσε το Ιστορικό Αρχείο-ΓΑΚ Λέρου και η Υπηρεσία Ιστορίας του Πολεμικού Ναυτικού, στο αίθριο του Δημοτικού Σχολείου Λακκίου.

Η έκθεση του Πολεμικού Ναυτικού είχε τίτλο: «Μεθ’ ορμής ακαθέκτου, ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού 1821-1944», μία ιστορική αναδρομή στις ηρωϊκές ναυμαχίες και μάχες από την επανάσταση του ’21, τους νικηφόρους αγώνες των Βαλκανικών Πολέμων, του Α΄ και Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Οι δύο Αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού Υποπλοίαρχοι Παναγιώτης Γέροντας και Χρήστος Παλατιανός, και ο Προϊστάμενος των ΓΑΚ Λέρου κ. Γιώργος Τραμπούλης ξενάγησαν τους επισήμους επισκέπτες στις δύο εκθέσεις, οι οποίες πραγματικά ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες, ακούγοντας τα ιστορικά γεγονότα και ηρωϊκά κατορθώματα των Ελλήνων ναυτικών, από τους υπευθύνους των εκθέσεων.  

Η έκθεση τεκμηρίων των ΓΑΚ Λέρου είχε τίτλο «Α/Τ Βασίλισσα Όλγα, το ενδοξότερο πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού».

Οι εκθέσεις αυτές καθώς και το 1ο Θεματικό Ιστορικό Συμπόσιο Λέρου, γίνονται επ'  ευκαιρία της 76ης επετείου βυθίσεως του ένδοξου Α/Τ "Βασίλισσα Όλγα" που βυθίστηκε στο λιμάνι της Λέρου στις 26 Σεπτεμβρίου 1943, μετά από επίθεση 40 γερμανικών στούκας, παίρνοντας στον υγρό τάφο 71 άνδρες-ήρωες.


ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ – ΕΠΙΣΗΜΟΣ ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙ ΤΗ 76Η ΕΠΕΤΕΙΩ ΚΑΤΑΒΥΘΙΣΕΩΣ Α/Τ «ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ»

Την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2019, στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου, στο Λακκί της Λέρου, ετελέσθη Αρχιερατικό Συλλείτουργο προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ.κ.Παϊσίου, και την συμμετοχή του Θεοφ.Επισκόπου Στρατονικείας κ.Στεφάνου και του Ιερού Κλήρου της Νήσου.

Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, βάσει επισήμου προγράμματος που εξέδωσε η ΥΝΤΕΛ, ετελέσθη επίσημος Δοξολογία παρουσία του Υφυπουργού Τουρισμού κ.Μ.Κόνσολα, του βουλευτού κ.Ι.Παππά, του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναυάρχου Ν.Τσούνη ΠΝ, του Διοικητού ΔΜΝ Αντιναυάρχου (Μ) Αρ. Αλεξόπουλου, του Διοικητού ΑΣΔΕΝ Αντιστρατήγου Γ.Δημητρόπουλου, του Διοικητού 80ΑΔΤΕ Ταξιάρχου Εμμ.Θεοδώρου, της Ακολούθου Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου, του επιζώντος του πληρώματος του Α/Τ «Β.Όλγα» κ.Βασιλείου Μαγκασιάνου, του εκπροσώπου επιζώντος του αγγλικού “Intrepid” κ.Ντέϊβιντ Σμίθ, του Αντιπεριφερειάρχου Μεταφορών & Επικοινωνιών κ. Ι.Θεμέλαρου, του Δημάρχου Λέρου κ.Μιχ.Κόλια, του Διοικητού της ΥΝΤΕΛ, του Διοικητού 588ΤΕ Αν/χου Γ.Γιαννόπουλου, του Λιμενάρχου Λέρου Αντ/ρχου Γ.Ρίγγα, της Διοικήτριας Α.Τ.Λέρου Αστυνόμου Α΄ Αθ.Κουτσοδόντη, Δημοτικών Συμβούλων, εκπροσώπων του Προσκοπισμού και Οδηγισμού Λέρου, και λοιπών πολιτικών και στρατιωτικών Αρχών, Σωμάτων Ασφαλείας, Εκπαιδευτικών, Φορέων και Συλλόγων, καθώς και αντιπροσωπείες σχολείων με τις σημαίες τους.


ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ 76Η ΕΠΕΤΕΙΟ ΒΥΘΙΣΕΩΣ Α/Τ "ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ"

Μετά το πέρας της Δοξολογίας, στο μνημείο των πεσόντων του Α/Τ «Β.Όλγα», έλαβε χώρα επιμνημόσυνος δέησις υπό του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ.κ.Παϊσίου, προσκλητήριο των πεσόντων με ριπές όπλων, ενός λεπτού σιγή και καταθέσεις στεφάνων.


Στεφάνια στο μνημείο πεσόντων του Α/Τ «Βασίλισσα Όλγα» κατέθεσαν:

Ο Υφυπουργός Τουρισμού κ.Μ.Κόνσολας, ως εκπρόσωπος της Ελληνικής Κυβερνήσεως, ο βουλευτής Δωδεκανήσου κ.Ι.Παππάς ως εκπρόσωπος της Κ.Ο. της Ν.Δ., ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ν.Τσούνης ΠΝ, ο Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών & Επικοινωνιών κ. Ι.Θεμέλαρος, ο Δήμαρχος Λέρου κ.Μιχ.Κόλιας, η Ακόλουθος Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου, ως εκπροσώπου του Ηνωμένου Βασιλείου, ο Λιμενάρχης Λέρου αντιπλοίαρχος Γ.Ρίγγας, η Διοικήτρια του Α.Τ.Λέρου Υπαστυνόμος Α΄ Αθ.Κουτσοδόντη, ο επιζών του Α/Τ «Βασίλισσα Όλγα» κ.Βασίλειος Μαγκασιάνος, ο εκπρόσωπος του επιζώντος του αγγλικού “Intrepid” κ.Ντέϊβιντ Σμίθ, ο αντιπλοίαρχος ε.α. κ.Μιχ.Κυπριωτάκης ως εκπρόσωπος των αποστράτων αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού, και ο πρόεδρος του οργανισμού για τον Ελληνισμό και την προώθηση των θεμάτων ΑΧΕΠΑ Ελλάς – περιφέρεια 25 κ.Π.Μαραβέλιας.


Μετά τις καταθέσεις στεφάνων η μπάντα του Πολεμικού Ναυτικού παιάνισε τον Εθνικό Ύμνο, και εν συνεχεία ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης ΠΝ εκφώνησε τον πανηγυρικό της ημέρας, αναφερόμενος στην ιστορία και τα ηρωϊκά κατορθώματα του πληρώματος του ένδοξου Α/Τ «Βασίλισσα Όλγα», ενώ τόνισε το υψηλό επίπεδο του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας μας.

Κατόπιν, οι Αρχές μετά των εκπροσώπων των πεσόντων του Α/Τ «Β.Όλγα» και πολλών πολιτών, επιβιβάσθηκαν στην Κ/Φ «ΑΗΤΤΗΤΟΣ» του Πολεμικού μας Ναυτικού, και έρριψαν στεφάνια στην θέση βύθισης του αντιτορπιλικού, εντός του λιμένος του Λακκίου.

Τιμές, τόσο στη Δοξολογία, όσο και στις υπόλοιπες τελετές, απέδωσαν άγημα και η μπάντα του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ σημαντική και ιδιαίτερα επιβλητική ήταν η παρουσία της φρεγάτας του Πολεμικού μας Ναυτικού «ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ» και της Κ/Φ «ΑΗΤΤΗΤΟΣ», που έλαβαν μέρος τις τελετές της 76ης επετείου βυθίσεως του ένδοξου Α/Τ «ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ».


1ο ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΛΕΡΟΥ

Οι εκδηλώσεις της 76ης επετείου βυθίσεως του ένδοξου Α/Τ «Βασίλισσα Όλγα» ολοκληρώθηκε το απόγευμα της Πέμπτης 26/9/2019, όπου πραγματοποιήθηκε το 1ο Θεματικό Ιστορικό Συμπόσιο Λέρου με θέμα:  «Α/Τ Βασίλισσα Όλγα, το ενδοξότερο πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού – αναπτυξιακές διαστάσεις για την οικονομία της Λέρου».

Το 1ο Θεματικό Ιστορικό Συμπόσιο Λέρου διοργανώθηκε από τα Γ.Α.Κ. Λέρου σε συνεργασία με την Υπηρεσία Ιστορίας του Πολεμικού Ναυτικού.


Λίγα λόγια για το ένδοξο Αντιτορπιλικό «ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ»

Το αντιτορπιλικό «Βασίλισσα Όλγα» (D-15), τύπου Greyhound, αποτέλεσε ένα από τα ενδοξότερα πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού, με πλούσια δράση κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Πήρε μέρος σε επικίνδυνες αποστολές στην Αδριατική, στο Τομπρούκ, στη Μεσόγειο και στον Ινδικό Ωκεανό.

Το Φεβρουάριο του 1941, ήταν εκείνο που μετέφερε τα αποθέματα χρυσού της Τράπεζας της Ελλάδος, στην Κρήτη. Και ήταν πάλι το «ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ» που επιλέχθηκε για την μετακίνηση της Ελληνικής κυβέρνησης στην Μεγαλόνησο, μετά τη γερμανική εισβολή. 
Σήμερα, αναπαύεται στην υγρή αγκαλιά της θάλασσας, στο Λακκί της Λέρου, στο σημείο που βυθίστηκε, παίρνοντας μαζί του στο βυθό 65 μέλη του ηρωικού πληρώματος του.

Η ιστορία του «ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ» αρχίζει στην Αγγλία, όπου ναυπηγείται και καθελκύεται στις 2 Ιουνίου 1938. Το πλοίο θα πάρει το όνομά του βάσει του ΒΔ 25/8/38.

Στις 28 Οκτωβρίου 1938 στο «Β.ΟΛΓΑ» θα τοποθετηθεί ο πρώτος κυβερνήτης αρχιπλοίαρχος Μ. Ζαρόκωστας και λίγες μέρες αργότερα ο ύπαρχος πλωτάρχης Ε.Ζάρπας και ο πρώτος μηχανικός Η.Πολιτάκος, όπου με λίγους υπαξιωματικούς αναχωρούν για την Γλασκώβη για την παραλαβή του Α/Τ.

Στις 4 Φεβρουαρίου 1939 εκτελεί δοκιμές εν πλω και φθάνει την μεγίστη ακίνδυνη ταχύτητα των 34 κόμβων.

Η ύψωση της Ελληνικής  Σημαίας στο Α/Τ «Βασίλισσα Όλγα» γίνεται στις 11 Φεβρουαρίου 1939, ενώ η επίσημη ένταξη στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό τρεις μέρες αργότερα στις 14 Φεβρουαρίου 1939.

Η δράση του «Β. ΟΛΓΑ» αρχίζει στις 15 Αυγούστου του 1940. Τότε, μετά τον τορπιλισμό της «ΕΛΛΗΣ» στην Τήνο, κλήθηκε μαζί με το αδελφό του πλοίο «Β.ΓΕΩΡΓΙΟΣ» να συνοδεύσει τα επιβατηγά σκάφη με τους προσκυνητές της Μεγαλόχαρης από την Τήνο στον Πειραιά. Κυβερνήτης του «Β. Όλγα» αυτή την περίοδο, ήταν ο Πλοίαρχος Α. Λεοντόπουλος. 
Με την κήρυξη του πολέμου, στις 28 Οκτωβρίου το 1940, το «Β. ΟΛΓΑ» αναπτύσσει έντονη πολεμική δραστηριότητα. Παίρνει μέρος σε επικίνδυνες πολεμικές επιχειρήσεις, σε περιπολίες, καταδρομικές εξόδους, συνοδείες νηοπομπών αλλά και αποστολές εξόντωσης των εχθρικών πλοίων.

Στις 27 Απριλίου 1941 τα γερμανικά στρατεύματα μπαίνουν στην Αθήνα και υψώνουν στην Ακρόπολη την σημαία με τον αγκυλωτό σταυρό. Δυο μέρες πριν, το «Β. ΟΛΓΑ» άφηνε πίσω της την πατρίδα και έπλεε προς την Αλεξάνδρεια για την συνέχιση του αγώνα. 
Στην Αλεξάνδρεια, το «Β. ΟΛΓΑ» εντάσσεται στη βρετανική μοίρα αντιτορπιλικών, ενώ την κυβέρνησή της αναλαμβάνει ο 37χρονος πλωτάρχης Γεώργιος Μπλέσσας. Με κυβερνήτη τον Μπλέσσα το «Β.ΟΛΓΑ» θα ζήσει τις πιο δοξασμένες στιγμές της αλλά και τις πιο τραγικές της ώρες. Υπόδειγμα αξιωματικού , ο αισιόδοξος κεφαλλονίτης με τη σιδερένια θέληση και τις ακλόνητες αρχές του, ο Γ. Μπλέσσας ταύτισε το όνομά του με την αυτοθυσία και τη συναδελφική αλληλεγγύη. Ο άγγλος αξιωματικός , ανθυποπλοίαρχος G.Connell, περιγράφει τον πλωτάρχη Γ. Μπλέσσα με τα παρακάτω λόγια : «Η Β.ΟΛΓΑ είχε κυβερνήτη τον εγκάρδιο και θαρραλέο πλωτάρχη Μπλέσσα, ο οποίος εκτός από έξοχος επαγγελματίας, ήταν επίσης ένας διεθνούς φήμης πρωταθλητής γέφυρας..». Αυτός ο κυβερνήτης θα κερδίσει τον σεβασμό και την απεριόριστη εκτίμηση του πληρώματος του πλοίου του, πολύ γρήγορα. Απαιτητικός κατά τη διάρκεια των πολεμικών συγκρούσεων, πραγματικός φίλος όμως όταν οι συνθήκες το επέτρεπαν ή το απαιτούσαν. Ήξερε να είναι άψογος κυβερνήτης αλλά και σωστός άνθρωπος με ενδιαφέρον και κατανόηση για τους συντρόφους του. Με αυτόν τον Κυβερνήτη το «Β. Ολγα» θα γράψει, τα χρόνια που θα ακολουθήσουν, μία από τις πιο χρυσές σελίδες της ναυτικής μας ιστορίας.

Συμμετείχε στη ναυμαχία του Ταίναρου. Μαζί με το αγγλικό αντιτορπιλικό «PETARD» αιχμαλώτισε το ιταλικό υποβρύχιο «UARSCIEK», κοντά στη Βεγγάζη. Έγιναν τρεις επιθέσεις από το «PETARD» και το «Β.ΟΛΓΑ» κατά του ιταλικού υποβρυχίου. Η τελευταία από το ελληνικό αντιτορπιλικό έδωσε και τη χαριστική βολή στο «UARSCIEK», που αναγκάστηκε να αναδυθεί. Το «UARSCIEK» ήταν το τελευταίο από τα 20 ιταλικά υποβρύχια που χάθηκαν στη Μεσόγειο το 1942.

Τον Ιανουάριο του 1943, το «Β. ΟΛΓΑ» βυθίζει το Ιταλικό πετρελαιοφόρο «STROMPOLI» και τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς βυθίζει σε συνεργασία με το βρετανικό «JERVIS», δύο πολεμικά και δύο πλοία συνοδείας.

Πρωτοστάτησε στην επίθεση κατά της Παντελλερίας, του «νησιού φρουρίου» του Μουσολίνι και στην απόβαση της Σικελίας.

Ήταν το μοναδικό ελληνικό πλοίο που συμμετείχε το Σεπτέμβριο του 1943, στην παράδοση του ιταλικού στόλου, μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας. Η συμμετοχή της «Β. ΟΛΓΑΣ», ήταν ιδιαίτερα τιμητική, τόσο για το θρυλικό αντιτορπιλικό μας, όσο και το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.

Μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας, άρχισαν οι επιχειρήσεις στα Δωδεκάνησα. Τα ελληνικά αντιτορπιλικά, παρά τους κινδύνους, έπλεαν στο Αιγαίο, χτυπούσαν εχθρικές νηοπομπές, αποβίβαζαν κομάντος στα Δωδεκάνησα και επέστρεφαν στις βάσεις τους για ν’ ανεφοδιαστούν και ν’ αποπλεύσουν πάλι για άλλες περιπολίες ή αποστολές.

Μια τέτοια τόσο επικίνδυνη όσο και επιτυχή αποστολή πραγματοποίησε το «Β.ΟΛΓΑ» τον Σεπτέμβριο του 1943, κοντά στην Αστυπάλαια. Μαζί με τα αγγλικά αντιτορπιλικά «FAULKNOR» και «ECLIPSE» είχαν εντοπίσει γερμανική νηοπομπή. Οι Γερμανοί προσπαθούσαν ν’ αποφύγουν την αναμέτρηση. Στάθηκαν όμως άτυχοι. Τρεις μέρες μετά την βύθιση της εχθρικής νηοπομπής στην Αστυπάλαια, το «Β.ΟΛΓΑ» ξαναβρέθηκε στα Δωδεκάνησα, μεταφέροντας στρατό , αντιαεροπορικά ταχυβόλα, μοτοσικλέτες, τρόφιμα και πυρομαχικά, στη Λέρο. Ήταν η πρώτη φορά μετά από 2,5 χρόνια που το πλήρωμα του «Β.ΟΛΓΑ» αντίκριζε ξανά ελληνικό νησί.

Το επόμενο ταξίδι όμως του ελληνικού αντιτορπιλικού στη Λέρο, θα είναι και το τελευταίο του θρυλικού πλοίου. Ένα ταξίδι που άρχισε στις 08:45΄ της 25ης Σεπτεμβρίου, όταν το «Β.ΟΛΓΑ» απέπλευσε από την Αλεξάνδρεια μαζί με το αγγλικό «INTREPID» με προορισμό την θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στην Κρήτη και την Κω. Εκεί τα δύο αντιτορπιλικά θα εκτελούσαν επιθετική περιπολία για να εμποδίσουν τη διέλευση εχθρικών νηοπομπών από λιμάνια της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης προς τα Δωδεκάνησα. Μέχρι τις 04:15΄ της 26ης Σεπτεμβρίου, τα δύο πλοία περιπολούσαν στην προκαθορισμένη περιοχή, χωρίς απρόοπτα. Τότε, παίρνουν με κρυπτογραφημένο σήμα εντολή να καταπλεύσουν στη Λέρο, στις 07:00΄ το πρωί.

Στις 07:00΄ το πρωί της επόμενης ημέρας, τα δύο αντιτορπιλικά έμπαιναν στον όρμο Λακκί της Λέρου. Ήταν Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 1943, ανήμερα της θρησκευτικής εορτής του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου.

Στο φυσικό λιμάνι της Λέρου υπήρχαν τρεις βρετανικές τορπιλάκατοι και ένα μικρό ιταλικό καράβι, δεμένα κοντά στην προκυμαία. Το «Β.ΟΛΓΑ» έδεσε κοντά στη δεύτερη είσοδο του όρμου και το «INTREPID» περίπου 200 μέτρα ανατολικότερα. Το πλήρωμα ήταν κουρασμένο από την ολονύχτια περιπολία κι έτσι οι περισσότεροι κατέβηκαν στα υποφράγματα για να κοιμηθούν. Στη γέφυρα έμεινε ο αξιωματικός φυλακής με τους βοηθούς του, στα πυροβόλα και τα πολυβόλα έμειναν οι πυρήνες των ομοχειριών και στις μηχανές υπήρχαν οι μηχανικοί και οι θερμαστές βάρδιας. Η γαλήνια αιγαιοπελαγίτικη μέρα έκανε τα πληρώματα των πλοίων να πιστέψουν ότι θα περνούσαν μια ήρεμη μέρα στο μέχρι τότε ασφαλές ορμητήριο της Λέρου.

Στις 10:00΄ το πρωί οι σειρήνες ήχησαν. Γερμανική επιδρομή από 40 stukas επιτέθηκαν στα αγκυροβολημένα πλοία. Τελικά το «Β.ΟΛΓΑ» βυθίστηκε, μετά από ηρωϊκή μάχη του πληρώματός του με τα γερμανικά αεροπλάνα. Απωλέσθηκαν ο κυβερνήτης, πλωτάρχης Γ. Μπλέσσας ΒΠΝ, 6 αξιωματικοί,65 υπαξιωματικοί και ναύτες. Μαζί με το «Β.ΟΛΓΑ» βυθίστηκε και το αγγλικό «INTREPID».

 

Α/Τ  «ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ»

Διαστάσεις:     Μήκος: 323 πόδια

Πλάτος:  33 πόδια

Βύθισμα:  8,5 πόδια

Εκτόπισμα:     1.335 τόνοι άφορτη, 2.000 τόνοι έμφορτη

Πρόωση:         2 ατμοστρόβιλοι Parsons ισχύος 34.000 ίππων

3 λέβητες Yarrow

2 έλικες

Ταχύτητα:       34 κόμβοι μέγιστη ακίνδυνη

                        32 κόμβοι επιτρεπόμενη

                        14 κόμβοι οικονομική

Ακτίνα δράσεως:        3.370 ν.μ. με ταχύτητα 12 κόμβων

                                    2.330 ν.μ. με ταχύτητα 19 κόμβων

                                    1.600 ν.μ. με ταχύτητα 26 κόμβων

                                    1.180 ν.μ. με ταχύτητα 31 κόμβων

Φόρτος καυσίμων:      455 τόνοι πετρελαίου

Οπλισμός:       4 πυροβόλα 127mm Rheinmetall

4 ταχυβόλα αντιεροπορικά 37mm Rheinmetall

2 τετραπλοί Τ/Σ των 533mm

2 εκτοξευτές βομβών βάθους

2 αφετήρες για τη ρίψη βομβών

Το 1941 αφαιρέθηκε το 4ο πυροβόλο των 5 ιντσών και οι πρυμνιοί Τ/Σ για να προστεθούν 1 Α/Α πυροβόλο 3 ιντσών, 6 πυροβόλα 20 χιλ. και συσκευή Α/Υ.

Πλήρωμα άνδρες: 145 ελάχιστο – 240 μέγιστο

 

Επιμέλεια-Φωτογραφίες-Βίντεο:  Γεώργιος Ι.Χρυσούλης, Γραμματεύς Ιεράς Μητροπόλεως